DIAGNÓZIS – Külső oldalszalag-húzódás a bal térden. Radikálisan megváltozik az életem?!


Ennyire bonyolult. Amikor egészséges, fel sem figyelünk rá... (Forrás: http://mentakozpont.blogspot.com)

Nagyon hirtelen megváltozhat az életed. Ezt korántsem hittérítőként, a közelgő világvége kapcsán említem. Annyira biztosra vesszük, hogy ami van, az nem változhat meg. Pedig egy szempillantás műve az egész. Egy rossz mozdulat, meggondolatlan cselekedet, figyelmetlen lépés.

Akár magabiztos sízés.

A tudatalattiban azt gondoltam, nem eshetek el Kapnikbányán. Bár végig óvatosan síeltem, de ez az érzés mégis sunyin beférkőzte magát a tudatalattimba. Alapja is volt: a két héttel ezelőtti, a 2011-2012-es téli szezonban ELSŐ sízés folyamán EGYSZER SEM ESTEM LE A LEGNEHEZEBB, AZAZ A FEKETE PÁLYÁN.

Hétvégén is többször lementem a feketén. Most viszont az első pillanattól gondok voltak. Korántsem síztem úgy, mint első alkalommal. Bizonytalan voltam, mintha mindent elfelejtettem volna. Bosszant, hogy a lankás részen, a Nagy Fal előtt, lankás helyen taknyoltam el. Tizedmásodpercek alatt történt minden, forgott körülöttem a világ, repült a síléc, a botok. A reccsenés (a térdemé) viszont élesen hallatszott. Szürrealista élmény. Századmásodperc alatt belémnyillalott: eltört.

Soha senki nem tanított sízni, magamtól tanultam meg. Másokat nézve.

Fura, ahogy rokkantként az egész világ megváltozik. Sokan ugranak segíteni, úrrá lesz rajtad a kiszolgáltatottság és a tehetetlenség érzése. Asztalhoz hozzák a poharat, mennek mindenért. Bicegsz az utcán. Nem mutatod magad, nem akarod, hogy így lássanak. Ez tulajdonképpen nem te vagy. Csak ideiglenesen. Tolószékben érzed magad…

Ilyenkor veszed észre, kinek számítasz igazán, ki érdeklődik egészségi állapotod iránt. Tegnap a szerkesztőségi kocsival lementem az ortopédiára Bogdan Baciu orvosprofesszorhoz (köszönöm a VIP-személy segítségét, aki közbenjárt!!!), de mivel a sofőrnek lejárt a munkaideje, megkértem unokatestvéremet, szállítson haza. Lenke azonnal ugrott, amikor mondtam, szükségem van a segítségére. AZONNAL. Vitt, hozott, mindenben segített. Nélküle semmire sem mentem volna. De igen: egy legalább 50-60 lejes taxizás lett volna az eredmény.

Ma rendkívül intenzív családi orvos, ortopéd professzor, ekográf vizsgálat, ortopéd orvos, patika program volt műsoron – tizenegytől este hétig. Ezen kívül (lévén, hogy lejárt január) még egy igen fontos szerkesztőségi ügyintézés. Lenke vitt és hozott, sok mindent intézett helyettem. Teljesen megbízható, nagyon talpraesett, s rendkívül hatékony. Kiváló ügyintéző. Valaki igényli a szolgáltatásait? (Komoly!)

Rengeteget számított Vanda lelki támogatása.

**************************************************************************************************************

Eredmény, azaz diagnózis: Külső oldalszalag-húzódás a bal térden. Szerencsére nincs törés, szakadás.

Kezelés: Sindolor krém, Celebrex orvosság.

Költségek: kenőcs/krém: 25 lej, ekográf: 140 lej, orvosságok: 25 lej. Még lógok Lenkének a benzinköltséggel (mintegy 30 lej). Összesen: 220 lej. A havi nettó fizetésem 22 százaléka!

**************************************************************************************************************

Esetleg egy külön blogbejegyzésben ecsetelem az egészségügyi rendszer katasztrofális állapotát. Jómagam ismerőshöz mentem, beajánlva, el sem merem képzelni, milyen lett volna a hagyományos utat járni…

Ezt megünnepeljük ám, Laci barátom kiváló eredményével együtt!!! Lehet, ez lesz életemben az első alkalom, amikor annyit iszom, hogy elszakad a film. Ez eddig még nem következett be.  

Elmarad a szerdai társasági tánctanfolyam, a Boti által szervezett hétvégi sízés az Aranyos-völgyében, a jövő heti, a Román Alpin Klub által szervezett Cuxi Emléktúra, s márciusig a szokásos hétvégi kirándulások a Gyermekeimhez.

Hogy miért annyira fontos a térdem? Mert számomra LÉTFONTOSSÁGÚ a kirándulás, a túrázás, a szikla- és jégmászás, a biciklizés, a társasági tánc, a barlangászás, a gyalogtúrák (20-30 km). Ezek az én gyermekeim.

El sem tudom képzelni, mi lenne, ha ezek megszűnnének. Olyan érzés, mintha valakinek meghalna a gyermeke!

Egyelőre viszont szünetet kell tartanom, aztán minden jel szerint minden megy tovább… 🙂

*******************************************************************************************

A vasárnapi síbaleset körülményei itt.

*******************************************************************************************

DIAGNÓZIS – Külső oldalszalag-húzódás a bal térden. Radikálisan megváltozik az életem?!” bejegyzéshez 20 hozzászólás

  1. Kiss Nikoletta

    Kedves Olivér!

    Átestem a történeten, de nálam volt törés, szakadás..Teljesen lankás pályán, utolsó lesiklásnál, már pont le akartam csatolni..Én tanultam síelni, 10 év gyakorlat volt mögöttem. Csak nem oldott le mély hóban az akkor épp kölcsönzös lécem. Hát megtörtént a rossz mozdulat. Ezt követően 3 műtét évekre elhúzva, gyógytornával spékelve. Iszonyú fájdalmak, hogy hajoljon a térdem. Nálam totál depresszió volt, mert ebben az időben aerobik oktatóként kerestem a kenyerem, napi 6 óra sportolással. Rendesen elvonási tüneteim voltak az intenzív mozgás megvonása miatt. Testi-lelki csőd. No azért túl jutottam a történeten, úgyhogy fel a fejjel! Fel fogsz épülni. A jövőben pedig mindenképp tanulj síelni!!! Üdv. és jobbulást kívánok !

    Kedvelés

  2. sundiszno

    Kitartas,Oliver 🙂 🙂 Legy bizakodo! Akkor “ismered” meg az embereket, amikor kulonos helyzetbe kerulsz >> O. Carmen

    Kedvelés

  3. OJD

    Olivér, véged van… Több mint egy év kell a gyógyuláshoz. Engem a kolozsvári doki jól elrendezett (pl. gipszbe rakta a lábam, holott nem kellett volna), szerencsére rá egy hétre elmentem Brassóba a híres Vári professzorhoz, aki merőben mást mondott, mint a kolozsvári. Menj el Brassóba, ha kedves a lábad…

    Kedvelés

  4. Vénember ne menjen a jégre, izé sípályára. Tanulj te is inkább sakkozni, vén csont 🙂 Még szerencse, hogy nem aranyérbetegséged van… Na, tessék gyorsan felépülni!!

    Kedvelés

  5. Ercsey-Ravasz Ferenc

    Olivér, szomorú eset. Amit ajánlani tudok az első felépülési fázis után, az az, ami nekem segített végképp letenni a sétabotot a megrepedt meniszkusszal: Tai Chi, a Yang stílus legbékésebb Chen Manching féle változata.
    Ha van türelmed hozzá, és találsz helyet-időt, én szívesen megtanítalak ingyen s bérmentve. Megerősíti a térdközeli izomzatot és leveszi a terhelést az ízületekről. Nálam fényesen bevált.

    Kedvelés

  6. @Márk: Köszönöm a bátorítást! Ha el is megyek, egyelőre csak nézlek benneteket. Lehet, ismét kezdő kurzus lesz a dologból… 🙂 Immár az ötödik, ha az elsőt, a 2007-ben megejtettet is számoljuk… 🙂

    Kedvelés

  7. @keditt: Lehet, hogy ezután a nyugdíjas klub a következő állomás. Nem adom fel! I fight to the end. Erőss Zsolt műlábbal is hegyet mászik. Remélem, azért nem jutok oda… A műlábra gondolok, a 6-7 ezer fölötti hegyek nincsenek kizárva…

    Kedvelés

  8. “Soha senki nem tanított sízni, magamtól tanultam meg.”
    Bizony ez a dolog nagy veszélyeket rejt magában, különösen ha egyre veszélyesebb pályára merészkedsz. Most már mindegy. Melőbbi gyógyulást, de ha majd újra pályára merészkedsz nem árt egy profi síoktatóval átnézetni a sítudásodat.

    Kedvelés

  9. @arnold: Köszi a jókívánságot. Profi síoktatóra nincs és belátható időn belül (23-28 év) nem is lesz pénz, így marad a többiektől ellesett tudás. Sajnos a síléceket nem állítottam be (valaki adományozta nekem őket), a régi típusú hódeszkára gyártott, üvegszálas bakancsomat pedig 1999-ben hatodkézből vásároltam. Ez is hozzájárult a balesethez…

    Kedvelés

  10. Visszajelzés: Ma is ünnepi póker! Mert nem törtem el a térdem sízés közben! | Kolozsvári Amatőr Póker Szövetség (KAPSZ) Alapítva 2007-ben

  11. Z

    Nalam reszleges szakadas. Ne engedd, hogy rogzitsek, minel elobb kezdd el mozgatni, hogy az izulet ne alljon be. Egyenes, egy siku mozgas, szobabicikli a legjobb. Kesobb uszas. Csinaltass egy honap mulva MRI-t, mert az ekografon nem latszik a porclevalas, es hosszabb tavon az a veszelyesebb. En napi 2 orat bicikliztem, fel ev alatt szinte teljesen helyrejott a terdem. Jobbulast!

    Kedvelés

  12. emese lath

    Erdekes hogy minden probalt megalitani csak ne meny tovabb,talan azert volt az az erzesed hogy mintha elfelejtettel volna sielni..semi sem ment, talan az angyalkad probalt megalitani…. nos, mostmar mast nem tehetsz csak pihenyel es hagyd hogy kenyesztesenek kicsit, amugy is mindig te vagy aki ott van mindenkinek, most hagyd hogy mindeki legyen ott neked 😉 gyogyulast, kivanok es kuldok millio puszikat… xxxxx emese

    Kedvelés

  13. ‘Összesen: 220 lej. A havi nettó fizetésem 22 százaléka!’
    na ez tetszett!!
    (2.lépcsőház,2. emelet, 22-es lakás. itt lakok 🙂 )
    gyors gyógyúlást kívánok 🙂

    Kedvelés

  14. Visszajelzés: STAND-BY. Nem kell menni? (VIDEÓVAL) | Erdély Mentőcsoport / Transylvania Rescue Team

  15. Visszajelzés: Lesz video, fotóriport az Első Kolozsvári Plane Spotting Napokról és az Erdély Mentőcsoport elsősegélynyújtási képzéséről is « Kiss Olivér próbálkozós blogja

Ha egyetértesz, azért, ha nem, akkor pedig azért... SZÓLJ HOZZÁ!